Informatie voor docenten

De aanpak die we in Wat is de vraag? beschrijven, heeft zich inmiddels bewezen op het HBO en in Universitaire opleidingen. Onder andere de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool van Utrecht gebruiken het boek al enige tijd. 

Studenten die in het kader van een stage-opdracht of afstudeerproject zelfstandig een onderzoek moeten opzetten, lopen vaak tegen moeilijkheden aan bij de opzet van hun onderzoek. Vaak wordt in de opleiding wel aandacht besteed aan operationele zaken bij het doen van marktonderzoek. Denk aan het maken van een vragenlijst en het trekken van een steekproef, maar de probleemanalyse wordt niet uitgebreid behandeld.

Het kiezen van de meest relevante onderzoeksvragen en vervolgens het kiezen van de optimale methode van onderzoek, is cruciaal, maar heel lastig. Juist voor studenten die hier voor het eerst mee te maken krijgen, helpt de gestructureerde aanpak van Wat is de vraag? om duidelijk voor ogen te krijgen wat ze nu eigenlijk zouden moeten onderzoeken en hoe, voordat ze daadwerkelijk beginnen met hun onderzoek.

Ben je docent en wil je weten hoe je het boek kunt inpassen in jouw opleiding? Vraag een docentenexemplaar aan met behulp van het formulier op deze pagina.

Gastcollege

Ook is het mogelijk om een gastcollege te vragen van één van de auteurs. Dit is gratis als het boek wordt voorgeschreven binnen een opleiding waaraan tenminste 50 studenten deelnemen per jaar. Als het boek niet wordt voorgeschreven, zijn de kosten €500,- voor een college van anderhalf uur.

Wil je een gastcollege laten verzorgen, neem dan contact op met één van de auteurs.

Durk Bosma

Auteur/trainer

Profiel

Erik de Kort

Auteur/trainer

Profiel

Bevestiging

Bedankt, we hebben je aanvraag ontvangen.

Bevestiging

Bedankt, we hebben je vraag ontvangen.

Bevestiging

Bedankt, we hebben je recensie ontvangen.

Durk Bosma

Het hart van Durk Bosma gaat sneller kloppen van ingewikkelde onderzoeksvraagstukken waarvoor een eenvoudige aanpak gevonden moet worden. Hij is een allround onderzoeker, met ruime ervaring op alle vlakken van onderzoek. Anderen helpen door complexe materie inzichtelijk te maken, is zijn drive.

Durk leerde het vak marktonderzoeker bij Research International. Hij leerde hoe marktonderzoek in de praktijk wordt toegepast bij PepsiCo en KLM. Marktonderzoek kan sneller, goedkoper en vooral beter, vindt hij. En 'beter' betekent dat het beter moet aansluiten bij de marketingvraagstukken van de opdrachtgever. Deze gedachte leidde er toe dat hij in 2005 DBMI oprichtte, de voorganger van Delta Marktonderzoek.

In 2013 was hij genomineerd voor de MOAward voor bureauonderzoeker van het jaar. Helaas niet gewonnen, maar wel vereerd.

Durk is naast zijn werk voor Delta Marktonderzoek blogger bij MarketingOnline en docent bij Beeckestijn Business School.

In zijn vrije tijd is Durk vaak te vinden op het voetbalveld. Als centrale verdediger van SVC'08 veteranen 1 of langs de lijn bij zijn zoons Abel en Max.

06 14 23 24 41
DurkBosma@deltamarktonderzoek.nl

Erik de Kort

Na een lange carrière bij de toonaangevende bureaus NSS Marktonderzoek en Research International is Erik al enkele jaren werkzaam als zelfstandig adviseur op het vakgebied marktonderzoek. Hij is als methodologisch adviseur verbonden aan Delta Marktonderzoek. Daarnaast geeft hij les aan de New Business School Amsterdam over marketing en marktonderzoek. Er is geen onderwerp en geen branche waar hij geen onderzoek naar heeft gedaan.

ErikdeKort@deltamarktonderzoek.nl