Het boek

Lees hier meer over de inhoud van het boek. Je vindt hier de kernboodschappen per hoofdstuk en het bonusmateriaal. Op 1 juli 2016 is de tweede, geheel herziene druk gelanceerd. De tweede druk bevat nog veel meer praktijkvoorbeelden. Daarnaast is deze editie nog handiger in gebruik dankzij een helder stappenplan.

Deel 1: Over het nut van marktonderzoek

Waarom doe je eigenlijk onderzoek? Effectief marktonderzoek helpt om een (marketing-)beslissing te nemen. Door vooraf deze beslissing en de context waarin deze genomen moet worden goed in beeld te brengen, zorg je ervoor dat een onderzoek die antwoorden oplevert die nodig zijn voor een goed onderbouwde beslissing.

Deel 2: Hoe analyseer je een onderzoeksprobleem?

In dit deel wordt beschreven hoe je aan de juiste informatie komt om een onderzoeksprobleem goed te kunnen analyseren. Welke informatie is er eigenlijk nodig? Welke vragen moet je stellen? Stuk voor stuk haal je de puzzelstukjes boven water.

Deel 3: Via de Centrale Probleemstelling naar onderzoeksvragen

De Centrale Probleemstelling vormt de synthese van je analyse van het onderzoeksvraagstuk. Je legt de puzzelstukjes op de juiste plaats. Dan zie je vanzelf waar nog puzzelstukjes ontbreken. En die ontbrekende puzzelstukjes vormen je onderzoeksvragen.

Deel 4: Een effectieve en efficiënte opzet van onderzoek

Pas als je de onderzoeksvragen helder hebt, kies je het gereedschap om het onderzoek aan te pakken. De verschillende technieken komen in dit deel aan de orde, evenals de vraag wanneer je welke techniek het beste kunt inzetten. Tot slot komen de beperking aan bod waar je rekening mee moet houden. Het belangrijkst zijn de beperkingen die je tegenkomt bij het bepalen van een steekproef en de vragen die je aan mensen kunt stellen.

Durk Bosma

Auteur/trainer

Profiel

Erik de Kort

Auteur/trainer

Profiel

Bevestiging

Bedankt, we hebben je aanvraag ontvangen.

Bevestiging

Bedankt, we hebben je vraag ontvangen.

Bevestiging

Bedankt, we hebben je recensie ontvangen.

Durk Bosma

Het hart van Durk Bosma gaat sneller kloppen van ingewikkelde onderzoeksvraagstukken waarvoor een eenvoudige aanpak gevonden moet worden. Hij is een allround onderzoeker, met ruime ervaring op alle vlakken van onderzoek. Anderen helpen door complexe materie inzichtelijk te maken, is zijn drive.

Durk leerde het vak marktonderzoeker bij Research International. Hij leerde hoe marktonderzoek in de praktijk wordt toegepast bij PepsiCo en KLM. Marktonderzoek kan sneller, goedkoper en vooral beter, vindt hij. En 'beter' betekent dat het beter moet aansluiten bij de marketingvraagstukken van de opdrachtgever. Deze gedachte leidde er toe dat hij in 2005 DBMI oprichtte, de voorganger van Delta Marktonderzoek.

In 2013 was hij genomineerd voor de MOAward voor bureauonderzoeker van het jaar. Helaas niet gewonnen, maar wel vereerd.

Durk is naast zijn werk voor Delta Marktonderzoek blogger bij MarketingOnline en docent bij Beeckestijn Business School.

In zijn vrije tijd is Durk vaak te vinden op het voetbalveld. Als centrale verdediger van SVC'08 veteranen 1 of langs de lijn bij zijn zoons Abel en Max.

06 14 23 24 41
DurkBosma@deltamarktonderzoek.nl

Erik de Kort

Na een lange carrière bij de toonaangevende bureaus NSS Marktonderzoek en Research International is Erik al enkele jaren werkzaam als zelfstandig adviseur op het vakgebied marktonderzoek. Hij is als methodologisch adviseur verbonden aan Delta Marktonderzoek. Daarnaast geeft hij les aan de New Business School Amsterdam over marketing en marktonderzoek. Er is geen onderwerp en geen branche waar hij geen onderzoek naar heeft gedaan.

ErikdeKort@deltamarktonderzoek.nl