Het boek
Lees hier meer over de inhoud van het boek. Je vindt hier de kernboodschappen per hoofdstuk. Op 1 juli 2016 is de tweede, geheel herziene druk gelanceerd. De tweede druk bevat nog veel meer praktijkvoorbeelden. Daarnaast is deze editie nog handiger in gebruik dankzij een helder stappenplan.
Deel 1: Over het nut van marktonderzoek
Waarom doe je eigenlijk onderzoek? Effectief marktonderzoek helpt om een (marketing-)beslissing te nemen. Door vooraf deze beslissing en de context waarin deze genomen moet worden goed in beeld te brengen, zorg je ervoor dat een onderzoek die antwoorden oplevert die nodig zijn voor een goed onderbouwde beslissing.
Deel 2: Hoe analyseer je een onderzoeksprobleem?
In dit deel wordt beschreven hoe je aan de juiste informatie komt om een onderzoeksprobleem goed te kunnen analyseren. Welke informatie is er eigenlijk nodig? Welke vragen moet je stellen? Stuk voor stuk haal je de puzzelstukjes boven water.
Deel 3: Via de Centrale Probleemstelling naar onderzoeksvragen
De Centrale Probleemstelling vormt de synthese van je analyse van het onderzoeksvraagstuk. Je legt de puzzelstukjes op de juiste plaats. Dan zie je vanzelf waar nog puzzelstukjes ontbreken. En die ontbrekende puzzelstukjes vormen je onderzoeksvragen.
Deel 4: Een effectieve en efficiƫnte opzet van onderzoek
Pas als je de onderzoeksvragen helder hebt, kies je het gereedschap om het onderzoek aan te pakken. De verschillende technieken komen in dit deel aan de orde, evenals de vraag wanneer je welke techniek het beste kunt inzetten. Tot slot komen de beperking aan bod waar je rekening mee moet houden. Het belangrijkst zijn de beperkingen die je tegenkomt bij het bepalen van een steekproef en de vragen die je aan mensen kunt stellen.