Bonusmateriaal & Checklists

Hieronder een overzicht van het bonusmateriaal en checklists bij de verschillende delen van het boek. We vullen dit regelmatig aan met bonushoofdstukken en nieuwe manieren om specifieke onderzoeksvraagstukken te analyseren. De plaatjes hieronder zijn te downloaden met behulp van de rechtermuisknop.

Bonusmateriaal Deel 1

Blog: Gedegen en relevantie, Yin & Yang van het marktonderzoek

'Earning a seat at the table'. An very important piece of research, highlighting best practises in Insights management. By Robert van Ossenbruggen

Earning a seat at the table by Robert van Ossenbruggen

Filmpje: Ray Punter spreekt over de ontwikkelingen in het vakgebied marktonderzoek (2017)

'The Future of Insights', Een zeer interessant onderzoeksrapport, waarin de kloof tussen wat marketeers nodig hebben en wat marktonderzoekers opleveren, wordt gekwantificeerd. Je kunt de pdf hier lezen: http://www.wfanet.org/pdf/Future-of-Insights-Project.pdf of het filmpje hieronder bekijken. 

'The Futures of Marketing Research': Een artikel waarin een aantal scenario's voor de toekomst van de marktonderzoekwereld worden beschreven, door Robert Moran

www.whatsthequestion.online/uploads/8/3/4/7/83474572/moran_futures_of_marketresearch.pdf

 Figuur 3.2 Onderzoek als circulair proces web

Bonusmateriaal Deel 2

Briefingformulier voor marktonderzoek

 Stappenplan probleemanalyse web

Figuur 6.1 Basismodel probleemanalyse II web

Figuur 6.2 Typen onderzoek web

 Figuur 6.3 Soorten probleemstellingen web

 Figuur 7.2 Soorten beslissingen web

Durk Bosma

Auteur/trainer

Profiel

Erik de Kort

Auteur/trainer

Profiel

Bevestiging

Bedankt, we hebben je aanvraag ontvangen.

Bevestiging

Bedankt, we hebben je vraag ontvangen.

Bevestiging

Bedankt, we hebben je recensie ontvangen.

Durk Bosma

Het hart van Durk Bosma gaat sneller kloppen van ingewikkelde onderzoeksvraagstukken waarvoor een eenvoudige aanpak gevonden moet worden. Hij is een allround onderzoeker, met ruime ervaring op alle vlakken van onderzoek. Anderen helpen door complexe materie inzichtelijk te maken, is zijn drive.

Durk leerde het vak marktonderzoeker bij Research International. Hij leerde hoe marktonderzoek in de praktijk wordt toegepast bij PepsiCo en KLM. Marktonderzoek kan sneller, goedkoper en vooral beter, vindt hij. En 'beter' betekent dat het beter moet aansluiten bij de marketingvraagstukken van de opdrachtgever. Deze gedachte leidde er toe dat hij in 2005 zijn eigen onderzoeksbureau oprichtte. Tegenwoordig onder de naam Inzicht & Impact is hij al meer dan 12 jaar actief als ondernemer in het marktonderzoek. 

In 2013 was hij genomineerd voor de MOAward voor bureauonderzoeker van het jaar. Lees hier het juryrapport over Durk en de andere kandidaten.

Durk is naast zijn werk voor Inzicht & Impact blogger bij MarketingOnline en docent bij Beeckestijn Business School.

In zijn vrije tijd is Durk vaak te vinden op het voetbalveld. Als centrale verdediger van SVC'08 veteranen 1 of langs de lijn bij zijn zoons Abel en Max.

06 14 23 24 41
DurkBosma@inzichtimpact.nl

Erik de Kort

Na een lange carrière bij de toonaangevende bureaus NSS Marktonderzoek en Research International is Erik al weer bijna 10 jaar werkzaam als zelfstandig adviseur op het vakgebied marktonderzoek. Daarnaast geeft hij les aan de New Business School Amsterdam over marketing en marktonderzoek. Er is geen onderwerp en geen branche waar hij geen onderzoek naar heeft gedaan.

info@emresearch.nl